Benefiicile consumului de sparanghel

Sparanghelul este una dintre cele mai echilibrate legume din punct de vedere nutritional, cu un continut scazut in calorii, bogat in vitamine, minerale, antioxidanti si fibre (atat fibre solubile, cat si insolubile).

Sparanghelul a fost cultivat din cele mai vechi timpuri in Egipt, Grecia antica si Imperiul Roman, fiind folosit atat in alimentatie, cat si ca planta medicinala. In prezent cultivarea sparanghelului se extinde  in intreaga lume. In Europa productia de sparanghel s-a dublat intre 1968 si 2017. Principalii producatori de sparanghel sunt China, Mexic, Statele Unte ale Americii, Peru, Germania si Spania. Sparanghelul se poate cultiva in doua moduri: sparanghel alb si sparanghel verde (cea mai raspandita forma).

Sparnghelul are un continut crescut de vitamina K (42% din aportul recomandat zilnic pentru un barbat adult si 56% din aportul recomandat zilnic pentru o femeie adulta), vitamina A (5,5% din aportul recomandat zilnic pentru un barbat adult si 7% din aportul recomandat zilnic pentru o femeie adulta), vitamina C (8,5% din aportul recomandat zilnic pentru un barbat adult si 10% din aportul recomandat zilnic pentru o femeie adulta), folat (37,25% din aportul recomandat zilnic). Prin continutul crescut de fitonutrienti (quercetina, saponine, rutina, beta-caroten, luteina, zeaxantina), glutation, vitamina E, vitamina C, zinc, seleniu, sparanghelul are proprietati antiinflamatorii si antioxidante.

Sparanghelul are mai multe roluri: diuretic, in obezitate in dieta hipocalorica, in reproducere, hipotensor, in preventia aparitiei cancerului, a accidentului vascular cerebral, a diabetului zaharat, a osteoporozei si a depresiei, in tratarea acneei. Avand in vedere continutul crescut de folat consumul de sparanghel este recomandat in sarcina. Sparanghelul poate fi gatit in diferite moduri: la abur, fiert, gratar sau la cuptor.

 

Compozitia nutritionala pentru 100 g sparanghel fiert:

  • Calorii: 22 kcal;
  • Carbohidrati: 4,1 g;
  • Fibre: 2 g;
  • Zaharuri: 1,3 g;
  • Proteine: 2,4 g;
  • Vitamina A: 50 mcg RAE;
  • Vitamina C: 7,7 mg;
  • Vitamina E: 1,5 mg;
  • Vitamina K: 50,6 mcg;
  • Vitamina B1 (Tiamina): 0,2 mg;
  • Vitamina B2 (Riboflavina): 0,1 mg;
  • Vitamina B3 (Niacina): 1,1 mg;
  • Vitamina B6: 0,1 mg;
  • Vitamina B9 (Folat): 149 mcg;
  • Fosfor: 54 mg;
  • Poatasiu: 224 mg;
  • Zinc: 0,6 mg;
  • Seleniu: 6,1 mcg;
  • Magneziu: 14 mg;
  • Mangan: 0,2 mg;

 

Bibliografie:

  1. Pegiou E. si colab: Green and white asparagus (Asparagus officinalis): a source of developmental, chemical and urinary intrigue. Metabolites, 2020; 10 (1): 17
  2. https://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2312/2