Evaluare nutriţională
13 iulie 2016
Balanţa energetică
13 iulie 2016
Toate articolele

Recomandări generale pentru un stil de viaţă sănatos.

Alimentaţia sănătoasă şi activitatea fizică regulată ajută la menţinerea stării de sănătate. Recent publicatul Ghid Dietetic pentru Americani pentru intervalul de timp 2015-2020, elaborat de către Departamentul de Stat pentru Agricultură şi Departamentul de Stat pentru Sănatate şi Servicii Sociale ale SUA, conţine recomandări pentru un comportament alimentar sănătos, ȋn scopul prevenirii apariţiei afecţiunilor cronice.
Pentru a asigura necesarul de nutrienţi ȋn limita aportului caloric, se vor alege alimente dense din punct de vedere nutriţional din toate grupele alimentare: legume toate subgrupele: verde ȋnchis, portocalii, roşii, boabe, cu amidon şi alte legume; fructe, de preferat fructe ȋntregi; cereale, cel puţin jumătate cereale integrale; lactate, lapte, iaurt, brânză, degresate sau cu conţinut redus de grasimi; alimente cu conţinut crescut de proteine, carne slabă, fructe de mare, ou, legume (fasole, mazare), nuci şi produse din soia; uleiuri.
Se recomandă reducerea consumul de zaharuri adăugate (mai puţin de 10% din aprotul caloric zilnic), grăsimi saturate (mai puţin de 10% din aportul caloric zilnic) şi sodiu (mai puţin de 2.300 miligrame pe zi). Multe alimente sunt hipercalorice ca urmare a zaharurilor adăugate şi au un conţinut scăzut de nutrienţi esenţiali şi fibre alimentare. Aportul de grăsimi saturate trebuie ȋnlocuit cu aport de grăsimi polinesaturate şi mononesaturate. Înlocuirea grăsimilor saturate ȋn alimentaţie cu grăsimi nesaturate, ȋn special mononesaturate, se asociează cu scăderea tensiunii arteriale, a colesterolului total, a LDL-colesterolului, a evenimentelor cardiovasculare şi a mortalităţii cardiovasculare. Înlocuirea aportului total de grăsimi sau de grăsimi saturate cu carbohidraţi nu scade riscul cardiovascular. De asemenea, consumul de alcool trebuie redus la femei până la o porţie pe zi şi la bărbaţi până la două porţii pe zi.
Înlocuirea zaharurilor adăugate cu ȋndulcitori reduce aportul caloric pe termen scurt, dar ȋn controlul greutăţii nu este dovedită eficienţa pe termen lung.
În ceea ce priveşte aportul de cafeină, se acceptă un aport de până la 400 mg/zi.
Ghidul prezintă trei modele de comportamente alimentare sănătoase: o dietă care se bazează pe alimentele care se consumă ȋn mod obişnuit, dar apelând la produsele dense nuriţional şi ȋn cantităţi corespunzătoare necesarului caloric (the Healthy US – Eating Pattern), dieta mediteraneană (the Healthy Mediterranean – Style Eating Pattern) si dieta vegetariană (Healthy Vegetarian Eating Pattern). Necesarul caloric diferă in funcţie de vârstă, sex, ȋnălţime, greutate şi activitatea fizică.

Ghidul poate fi accesat la următoarea adresă: http://health.gov/dietaryguidelines/2015/guidelines/